Generel information til Sommerlejr

Under dette punkt har vi samlet en række informationer, som både gælder den enkelte sommerlejr for det givne år og for alle sommerlejre generelt. Indholdet vil derfor ændre sig hen over året efterhånden i takt med, at vi nærmer os årets lejr. Så vil flere og flere sider dukke op med specifik information om årets lejr. Lige efter en lejren vil de blive ryddet ud i antal sider, og der bør kun være sider tilbage med generel information.

Formålet er at give information til både den erfarne deltager med mange års sommerlejre i bagagen, den helt nye, der skal af sted på sin første lejr og til forældre eller pårørende, som gerne vil vide, hvad det hele går ud på.

Hvis der noget er noget, du mangler eller vil vide mere om, så kontakt breddeudvalget

Se den herunder, hvis du ikke har læst invitationen endnu.

JJ sommerlejr 2022_invitation.pdf

Information til deltagerne

Sommerlejr 2022 holdes på Thy Sportsefterskole - Vorupørvej 73, 7700 Thisted.

I år har vi både værelse og klasselokaler til rådighed. Fordelingen kan dog først laves efter tilmeldingsfristen er udløbet.

Læg også mærke til:

– andre aktiviteter underlejren. Følg med her samt på Facebook og se om du skal pakke ekstra.

Træningsudstyr:

Såfremt du ønsker at træne med træningsvåben, så skal du selv have dem med. Medbring derfor egen Jo (stav) hvis du er interesseret. Lejren kan ikke stille med nok stave til alle dem, der normalt ønsker at være med.

Du må også gerne medbring træningsvåben såsom kort stav og træningskniv.

Der bliver også masser af andre aktiviteter på lejren, så husk også lige noget tøj, der kan tåle at blive vådt (det bliver nok ikke kun af sved).

Du finder meget mere information her og på Facebook løbende hen med lejren

Vi skal dog også lige have noget af det, der normalt står med småt. Vi vælger dog at skrive det, så det kan læses:

  • Den enkelte deltager på eget ansvar, og Ju-Jitsu Danmark påtager sig ikke ansvaret for eventuelle uheld, tilskadekomst eller andre forhold.

  • Der optages og offentliggøres enorme mængder af billeder og video på en sådan uge. En stor del af dette finder vej til sociale medier. Vi understreger, at der ikke må optages billeder i forbindelse med omklædning, bad eller lign.

Information til forældre

Ju-Jitsu Danmarks Sommerlejr er en uge med fantastiske oplevelse for alle deltagere, senior såvel som junior.

På lejren oplever mange af juniorerne at træffe nye kammerater og endda fremtidige venner, som de også bagefter har et sammenhold med og glæder sig til at se til næste år (eller til de andre aktiviteter undervejs i årets løb).

Udtalelser fra juniorer om sommerlejr:

– “Hvornår kan jeg melde mig til næste sommerlejr. Jeg skal bare med”

– “Det er svært at vælge, hvad jeg skal træne i morgen. Der er så meget at vælge imellem”

– “Hvorfor er der et helt år til vi skal på lejr igen”

Udover alt det andet, der foregår på sommerlejren, sørger vi også for at tage hensyn til vores juniorer på lejren ved blandt andet følgende:

  • Der er træningspas rettet direkte til juniorer med erfarne junior instruktører, som også træner juniorer i deres egne klubber. Andre træningspas er frie for alle at deltage i, og her bliver der naturligvis taget hensyn til den enkelte deltager. Enkelte træningspas kan være afgrænset netop af hensyn til, at juniorer ikke bør deltage, og det vil så blive annonceret i træningsplan og på måtten.

  • Hver klub stiller med en klubansvarlig, som skal sikre opmærksomhed og pasning af alle klubbens deltagende juniorer. Herudover er der konstant masser af seniorer på lejren, som naturligvis også griber ind, hvis der måtte være behov.

  • Der opretholdes en alkoholpolitik på lejren, hvor det er forbudt alle under 16 år at indtage alkohol på lejren. Unge mellem 16 og 18 år kan efter skriftlig tilladelse fra hjemmet få lov at købe alkohol på lejren i begrænset omfang.

  • Sengetider er aftalt på tværs af klubber til at være kl. 22 på værelserne (slukket lys og ro kl. 23) på alle aftener undtagen fredag, hvor det er kl. 24 på værelserne (slukket lys og ro på ½ time senere). Dette gælder alle juniorer uden undtagelse.

  • Der arrangeres overvåget aftenunderholdning flere gange i løbet af ugen for juniorer (og seniorer), så det ikke alt sammen går op i træning alene.

  • Ved udflugter sikrer vi, at alle der tager med, også kommer med hjem på lejren igen. Ligeledes at de aktiviteter, vi tager ud til, også er rettet mod juniorer.

  • Juniorer kan tilmelde sig lejrcuppen. Her vil de deltage under de regler, der normalt gælder for vores juniorer.

Hvad skal jeg tage med?

Det kan være svært at pakke til en hel uge, når der både skal trænes, hygges, tages på udflugt, festes og i det hele taget være væk hjemmefra. Listen er ikke udtømmende, da det er individuelt, hvad man har brug for til en uge. Det er heller ikke det hele, som alle har brug for at tage med.

Brug således listen som inspiration til, hvad du kan og skal pakke og se på programmet for lejren for at være sikker på, at du har pakket det, du vil have med.

Husk i øvrigt at få det hele med hjem igen. Vi har hvert år en række efterladenskaber, som det er meget svært at finde ejeren til.

Til træning:

  • Gi (gerne flere eller find mulighed for at vaske under lejren 🙂 )

  • T-shirts (til no-gi træning. Helst nogen, der kan tåle at gå i stykker eller blive tegnet på)

  • Træningsbukser (til no-gi træning)

  • Gymnastik tøj (til aften aktiviteter og andet godt)

  • Tøj, der kan tåle at blive vådt (til måske noget vandkamp og vandrundbold)

  • Kondisko

  • Træningsvåben (kort stav, træningskniv)

  • Træningshandsker, ben og tandbeskyttere

  • Håndklæde

Soveudstyr:

  • Sovepose eller dyne

  • Hovedpude

  • Lagen

  • Luftmadras, liggeunderlag eller andet at ligge på (hvis man ikke har fået en fast seng)

Personligt

  • Toiletsager

  • Alm. tøj til ugens løb. Vi er meget inden for, men husk dog også noget til udendørs brug og til en regnvejrsdag

  • Festtøj til fredag aften

Udflugt

  • Afhænger naturligvis af det enkelte års aktiviteter, så check invitationen og se, hvad det vil være fornuftigt at have med.

Fornødenheder

  • Lommepenge (shoppen tager imod kontanter eller mobilepay)

  • Gyldig Ju-Jitsu Licens


Gør en indsats på lejren

Der er behov for din indsats på lejren udover at deltage i træningen.

Prisen for lejren er sat således, at Ju-Jitsu Danmark igen i år er nødt til at yde et stort tilskud for, at det hele kan løbe rundt. Prisen for den enkelte deltager dækker i realiteten kun forplejning og overnatning med en lille del tilbage til de øvrige aktiviteter. Lejren går således i underskud bare på at dække aktiviteterne.

Udover dette tilskud er der således også behov for en stor indsats af frivillige for, at det kan lade sig gøre at afholde en så stor lejr som denne. Først og fremmest er der rækken af instruktører fra Ju-Jitsu Danmark, der ikke får betaling for deres undervisning. Herudover står der personer bag underholdning, aktiviteter, planlægning og gennemførelse, indgå aftaler med skole, steder, bus, osv.

På selve lejren er der også behov for, at du giver en hånd med for, at det hele løber rundt.

  • Vi skal have lagt måtter ud om søndagen. Det gør vi nu i fællesskab før den første træning. Fredag aften skal de stables på pallerne igen. Det gør vi efter sidste træning.

  • Der er behov for hjælp i køkkenet til at hjælpe med at rette an og bære mad ind. Efter maden er der behov for, at der bliver vasket op og gjort rent efter spisning. Fredag sørger vi for at arrangere anretningen eller opvasken på en måde, så alle deltagere kan være med til festen.

  • Lørdag morgen er alle med til at gøre rent, så vi efterlader stedet i pæn stand. Så kan vi også komme igen en anden gang.

Undervejs kan der også være behov for, at du giver en hånd med med andre ting.

Alt i alt kan vi ved at hjælpe hinanden sørge for en god lejr til en rimelig pris.

Lejrledelsen sørger for, at alle klubber bliver rimeligt belastet set i forhold til deltagerantal under lejren.



Dojokun - Etikette i Dojoen

Her finder du spillereglerne for etikette og opførsel i Dojo’en. Det gør vores træning og ophold på lejren nemmere, hvis alle kender og følger dem.

Træningsstart og -slut

Når træningen begynder eller slutter, klapper instruktøren tre gange i hænderne. Herefter går alle på linje med den højest graduerede først (længst til højre for instruktøren). Dangrader stiller på række til højre for instruktøren.

Der opstilles efter grad (bæltefarve) uanset, om der trænes i gi, T-shirt eller andre former for træningsdragt. I Dan-rækken opstilles kun efter bæltefarve, ikke efter specifik dangrad.

Hilse ritual:

Instruktøren sætter sig i seiza og giver tegn til at eleverne sætter sig. Herefter sætter alle elever sig i seiza samtidigt.

Instruktøren giver signal til meditation ved at sige ”Mokusō”.

Instruktøren ender meditation ved at sige ”Mokusō yame”

Hvis dojo’en har en kamiza: Instruktøren vender sig mod kamiza og siger: Rei; Alle bukker mod kamiza.

Instruktøren bukker mod hjælpetræner(e), Dan-graduerede og evt. æresgæster.

Instruktøren vender sig mod eleverne. Den højst graduerede elev beder alle bukke ved at sige: ”Sensei ni rei”.

Instruktøren rejser sig, og giver tegn til, at eleverne rejser sig. Herefter rejser alle elever sig samtidigt.

Alle bukker på instruktørens tegn.

Generelt

Alle skal møde senest til den fastsatte tid. Hvis man ønsker at forlade træningen før tiden, meddeler man dette til instruktøren.

Har man nogen skavanker, der gør, at man ikke kan udføre visse øvelser, meddeler man dette til instruktøren. Hvis man bliver skadet, meddeler man dette til instruktøren.

Negle på hænder og fødder skal være kortklippede og rene, så man ikke skader sig selv eller andre. Der må ikke bæres sko, huer, smykker og lign. på måtten. Smykker der ikke kan fjernes, tildækkes med sportstape.

Gi og øvrigt træningsudstyr skal vaskes (meget) jævnligt.

Respekter andre

Brug ikke andres ting uden af have spurgt om lov først. Hverken under træningen eller i pauserne.

- Ovenstående er godkendt af Stilartsudvalg i Ju-Jitsu Danmark.


Hjælp til tilmelding til sommerlejr

Tilmelding for Ju-Jitsu Danmarks medlemmer til Sommerlejr foregår via DJUportalen. Det sikrer, at dine medlems oplysninger føres direkte over i din tilmelding, at din betaling går direkte ind på rette konto i vores bogholderi og at vi kan trække deltagerlister ud.

Da DJUportalen skal dække rigtig mange forskellige typer arrangementer kan det være lidt vanskeligt at finde rundt og få det til at lykkes første gang. Til hjælp har vi derfor fremstillet nedenstående beskrivelse, som vi håber vil gøre det lettere for dig at blive tilmeldt.

Tilmelding på DJUportalen kræver, at du er medlem af en klub og i de allerfleste tilfælde, at du har en gyldig licens. Altså at du er indmeldt i og har betalt kontingent til Ju-Jitsu Danmark. Hvis ikke det er tilfældet, så spørg i din klub om den del. Nogen klubber har kontingent til Ju-Jitsu Danmark med i klubbens kontingent, nogen skal betale selv, men indmeldes samlet og nogen gør det på det en helt tredje måde. Derfor er det bedst at afklare med din klub, hvordan det foregår.

Tilmelding til sommerlejr er delt i to: hele ugen eller enkelte dage. grundlæggende foregår tilmelding på samme måde. Der er blot oprettet to forskellige arrangementer til det. Du skal blot vælge det rigtige som start.

Herudover skal du vælge om du er senior eller junior (14 år eller derunder) og om du vil have træning og forplejning eller om du bare skal have forplejning (som oftest forældre eller anden ansvarlig voksen fra klubben). Aktiviteter på lejren udover træning og overnatning er med i prisen, uanset hvilken du vælger,

Vejledning til DJUportalen for sommerlejr


Sommerlejr Busplan

Der bliver ingen bustransport i år.